Als ondernemer wil je online gevonden worden en zoek je naar manieren om meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf te winnen. Google Business Profile biedt jou wellicht dé quickwin waarnaar jij op zoek bent. Voorheen was het Google Business Profiel ook bekend als Google My Business. Het is snel, gratis en het levert meteen resultaat. Wat is Google Business Profile nu precies en hoe kan je het inzetten om beter te scoren? Dit zijn alle zaken points die jij moet weten!
Wat is het precies?
Google is iedereen zijn beste vriend wanneer iemand iets wil opzoeken. Dat weet Google, en daarom optimaliseren zij graag de manieren waarop dat kan. Dus kwamen zij met Google Business Profile, grofweg een lijst waarop ieder bedrijf - groot of klein - te vinden is met de hulp van een eigen profiel. Wist jij dat maar liefst 80% van de bezoekers die naar een bedrijfswebsite doorklikt langs het Google bedrijfsprofiel gaat? En wist jij dat via dit profiel je ook meteen jouw eigen pinpoint op Google Maps krijgt die laat weten aan potentiële klanten waar ze moeten zijn om jouw product of dienst aan te kopen?
Voorbereiden
Beter scoren doe je door jouw profiel volledig te optimaliseren. Maak jouw bedrijfsprofiel aan via de website van Google en vul alle info aan. In welke sector ben je actief? Wat is jouw website? Op welk telefoonnummer kunnen klanten jou contacteren? Wat zijn de openingsuren? Hoe meer zaken je kunt aangeven, hoe duidelijker het voor Google wordt wanneer jouw bedrijf relevant is bij een zoekopdracht. Op jouw profiel kan je dezelfde content van jouw Instagram of Facebookpagina delen! Door relevante info te delen kom je steeds hoger te staan in de rankings. Zo komt jouw bedrijf in de spotlights te staan in de zoekresultaten!
3 belangrijke voordelen
Vertrouwen
Niets wekt meer argwaan dan een bedrijf opzoeken en bijna geen relevante informatie krijgen. Bestaat dit bedrijf wel echt? Door up-to-date informatie over jouw bedrijf te geven wek je vertrouwen. Zorg dus dat jouw openingstijden kloppen, vergeet niet je locatie door te geven bij een eventuele verhuizing en geef je contactgegevens door zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer. Door regelmatig foto’s en content te posten toon je aan dat je nog steeds actief én relevant bent.
Analyseer de data
We leven in een data-driven tijdperk. Ook in de marketing van jouw bedrijf spelen cijfers een grote rol. Google maakt het ons gelukkig weer eens gemakkelijk door alle gegevens die verzameld kunnen worden aan jou te laten zien! Belangrijke punten om eens onder de loep te nemen en daarop eventueel jouw strategie aan te passen:
- De zoekwoorden die klanten gebruiken om jouw bedrijf te vinden
- Vinden de klanten je via Google Maps of Google Search?
- Hoe vaak klikken ze door naar je website per post?
- Hoe vaak worden jouw foto’s bekeken in vergelijking met andere profielen in dezelfde categorie
- CTR (Click Through Rate): het aantal mensen dat klikt op de advertentie ten opzichte van het aantal mensen die de advertentie heeft gezien
Engage your customers
Google Business Profile is een op klanten gebaseerd online platform die het voor klanten makkelijker maakt om jouw bedrijf dienst en of product te vinden. Google juicht dan ook door de gebruiker gemaakte content toe. Denk maar aan reviews, Q&As, foto’s, … Een uitstekende kans om vragen van jouw klanten te beantwoorden en te betrekken binnen jouw bedrijf. Ook is er de mogelijkheid om rechtstreeks aanbiedingen aan te bieden aan een klant.
Conclusie
Google Business Profile is de plek die ervoor zorgt dat jouw bedrijf de zichtbaarheid krijgt die het verdient. En het mooiste, het volledige online portaal is helemaal gratis! Dus begin vandaag nog met je profiel. Want zeg nu zélf bestaat een bedrijf eigenlijk wel als het niet op Google Business Profile te vinden is? De meeste zullen waarschijnlijk zeggen van niet!
Dit blog is geschreven door Social Hippo, zij ondersteunen mensen bij hun Social Media.