Branding is de strategie waarbij je je bedrijf als merk presenteert. Hiermee laat je aan potentiële klanten laat zien wie en wat er achter de gevel van je bedrijf schuilgaat. Door gebruik te maken van personal branding voeg je facetten toe waarmee jij je kan onderscheiden van de concurrentie: emotioneel, betrokken en inspelend op de dromen en behoeften van je klanten.  

Personal branding

Voor zzp'ers is personal branding een fantastische manier om je als bedrijf duidelijk van andere bedrijven te kunnen onderscheiden. Dit zorgt ervoor dat mensen een binding krijgen met jou, je bedrijf en je merk. Bij personal branding gaat het er niet alleen om hoe jij de wereld ziet, het gaat er vooral om hoe de wereld tegen jou aankijkt. Laat weten wat jij voor hen kan betekenen en hoe je dit, ten opzichte van al je concurrenten, anders doet.

 

Voordelen
  • Je positioneert jezelf als DÉ EXPERT
  • Doordat klanten jou als expert beschouwen heb je hen veel informatie te bieden.
  • Jij bent uniek in je markt waardoor er weinig concurrenten zijn
  • Zal je meer verdienen
  • En minder hard hoeven te werken

 

Positionering

Een sterk merk bouwen doe je niet zomaar. Het vraagt tijd om je merk te bouwen en te ontwikkelen. Je moet nadenken over het uitwerken van een strategie én een plan om je strategie handen en voeten te geven in de communicatie ervan. Voor de meeste zzp-ers zal de investering in personal branding met een relatief klein budget moeten worden gedaan. Hoe kan je dit nu aanpakken zonder hiervoor tienduizenden euro’s kwijt te zijn en als het even kan, helemaal gratis.

 

Waar sta jij voor?

Denk na over wat je als merk naar de buitenwereld wilt communiceren. Dit zelf doen kost je niets. Hierover nadenken is een lastige taak. Want het gaat over jou, je missie en de dingen die jou en je bedrijf uniek maken. Neem de tijd dit helemaal duidelijk voor jezelf te krijgen. Op die manier ben je in staat om je belangrijkste boodschap op een duidelijke en consistente manier over te brengen. Het maakt je hele marketing stukken gemakkelijker.

 

De Gouden regel

Heel veel ondernemers en bedrijven gebruiken de Me Too boodschap. Wat ik hiermee bedoel is dat je op een feestje, op de tennisvereniging, bij een netwerkborrel bent en iemand vraagt je: “Wat doe je voor de kost?” Dan vertellen de meeste ondernemers in welke tak ze werkzaam zijn. “Ik ben coach, makelaar, trainer, notaris, of, ik heb een administratiekantoor.” Om de Gouden regel te kunnen maken moet je jouw ideale klant net zo goed kennen als je beste vriend of vriendin. Je moet de vinger weten te leggen het grootste probleem van jouw klant waar jij de beste oplossing voor hebt. Bij alles wat je doet bij het vermarkten van je dienst of product gebruik je deze 1 zin. Zo breng je je marketing van dertien in een dozijn naar de onweerstaanbare enige. Om je op weg te helpen zal ik mijn Gouden regel verklappen.

Mijn Gouden regel is: “Ik help coaches, trainers en professionals een uniek bedrijf te bouwen met een sterk merk dat past bij hun lifestyle, zodat zij in vrijheid kunnen ondernemen.

 

Online branding

De online wereld is een geweldige plek om aan je branding te werken. Je moet zichtbaar worden, je laten zien en van je laten horen en vindbaar zijn. Om zichtbaar te worden is een duidelijke website onontbeerlijk. Je kan hiervoor iemand inhuren of zelf je website bouwen, dan kost het je alleen de nodige tijd.

 

Denk na over je logo

De plek waar bezoekers het vaakst je logo zullen tegenkomen is ook het kleinste plekje dat je maar kan bedenken. Het icoontje bij de URL van je website. Staat op jouw website nog steeds het icoontje van wordpress? Dan is het hoog tijd dit snel te veranderen in je eigen logo.

 

Laat je zien en van je horen

Social media platforms maken dit heel eenvoudig voor je. Lid worden van platforms en groepen is gratis en de gemakkelijkste en goedkoopste manier om je bedrijf te promoten. De enige kosten die je hieraan hebt is de tijd die je hiervoor kwijt bent. Plaats met regelmaat berichten. Start met 1 keer per week. Je kan dit later verder uitbreiden. Geef antwoord op reacties, en reageer op posts van anderen. Het kan even duren voordat je strategie werkt, dus gooi niet gelijk de handdoek in de ring wanneer het niet direct de gewenste resultaten oplevert.

Laat je ook niet gek maken door de gedachten dat je nu direct op alle social media platforms moet zitten. Kies 1 platform, later kan je dit uitbreiden naar meerdere kanalen. Kies het platform waarvan jouw ideale klant het meest gebruik maakt. Zijn jouw klanten consumenten, dan zal dat Facebook zijn. Werk je B2B, kies dan voor LinkedIn.

 

Vindbaar zijn

Hier helpt Google je mee, helemaal gratis. Typ je naam maar eens in op Google. Je ziet dan in één oogopslag waar je allemaal te vinden bent, je website, waar op de social media platforms, al je afbeeldingen, in het nieuws….Noem maar op.

 

Gratis Coaching Sessie

Wil jij met je personal branding aan de slag? Maak dan een afspraak voor een succes coaching sessie. Dit gesprek van 60 minuten is helemaal gratis. Maak in mijn agenda gelijk een afspraak voor een gratis sessie. Wees er wel snel bij want hoe graag ik ook iedereen wil helpen, als zzp’er is mijn tijd beperkt en kan ik niet met iedereen deze gratis coaching sessie doen.

 

 

Dit blog is geschreven door Yolanda. Na 20 jaar een makelaarskantoor te hebben gehad besluit Yolanda op 59-jarige leeftijd een carrière switch te maken en verder te gaan als zelfstandig business coach zodat zij haar 30 jaar ervaring als ondernemer kan delen met andere ondernemers. Ze heeft een programma ontwikkeld genaamd 'In 9 stappen naar een uniek bedrijf'. Wil je meer weten over Yolanda of heb je een vraag, neem dan een kijkje op haar website. 

 

X