Ga je een offerte uitbrengen? In dit artikel geeft DAS tips die zorgen voor duidelijkheid zodat je met een goed gevoel aan een opdracht kan beginnen en verlengen. Zo voorkom je gedoe achteraf!
Een goede offerte: Zorg voor duidelijkheid tot in de puntjes. Leg in de offerte duidelijk vast wat je gaat doen; hoe duidelijker en concreter je bent, des te minder discussie krijg je later. Ook voor jezelf biedt dit houvast.
Een offerte maken? 5 tips!
1. Het opleveren van je offerte
Voor een goede offerte moet je goed beschrijven wat je gaat doen, wat onder de opdracht valt en wat niet. Wanneer dit goed wordt uitgelegd zal er geen misverstand zijn tussen de opdrachtgever en jijzelf. Splits de werkzaamheden uit naar deeltaken met daarbij een inschatting van de benodigde tijd per deeltaak. Zo maak je meteen duidelijk waarom de opdracht het aantal uren en materialen kast die jij offreert. Denk je dat de klant meer wil? Dan kun je ook vast verschillende opties voor meerwerk opnemen.
Vermeld bij de planning wanneer je de deeltaken en de opdracht afgerond hebt. Omschrijf duidelijk wat je wanneer moet opleveren en wat de klant wel en juist niet mag verwachten. Bang dat de opdrachtgever protesteert als je zaken afbakent? Dan geldt dat je hierover beter vooraf dan achteraf in gesprek kunt gaan.
2. Het bepalen van jouw tarief
DAS raadt je aan om een duidelijk tarief op te nemen. Is dit een vaste prijs voor de hele opdracht of werk je op basis van een uurtarief? Bepaalt je opdrachtgever het tarief en is er weinig ruimte om te onderhandelen? Misschien is het in jouw voordeel als je de opdracht over een langere tijd kunt uitsmeren en kun je tegen die voorwaarde het tarief accepteren dat de opdrachtgever bereid is te betalen. Heeft de opdrachtgever haast en moet de klus snel klaar? Denk dan aan een opslag voor spoedwerkzaamheden.
Neem ook iets op over periodieke indexatie van je tarief, een opdracht kan (met verlenging) soms langer duren dan je denkt. Met name in deze tijd wil je in elk geval meegroeien met de algemene kostenstijging.
3. De duur van de opdracht
Neem de duur van de opdracht op. Is dit een periode tot een bepaalde datum of eindigt de opdracht als het werk klaar is (bijvoorbeeld het opleveren van een website of een vertaling). Denk ook aan tussentijdse opzegging voor als jij of de klant eerder wil stoppen. Hanteer een opzegtermijn van in elk geval een maand. Spreek ook af of er een schadevergoeding moet worden betaald bij opzegging en ok waar die uit bestaat of hoe de hoogte bepaald wordt.
Denk ook aan afspraken bij verlenging. Blijven de voorwaarden gelijk en welk tarief gaat dan gelden.
4. Het werken met een intermediair
heb je jouw opdracht gekregen via een intermediair? Dan heb je vast afgesproken dat hij een vergoeding krijgt. Soms is dit een percentage van het bedrag dat je bij de klant factureert. Hoe reëel is dat het intermediair ook een vergoeding krijgt als de opdracht verlengd wordt? Verlenging heb je vaak helemaal aan jezelf te danken, jij hebt goed werk geleverd en de opdrachtgever wil graag met je verder. Het intermediair heeft hier vaak niets voor hoeven doen.
Spreek met jouw intermediair dan ook af dat hij geen of een lagere vergoeding krijgt bij of na verlenging van de opdracht of pas de vergoeding aan op basis van wat de intermediair gedaan heeft om de opdracht te verlengen.
5. Jouw algemene voorwaarden
Vergeet niet op te nemen dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn. Als het goed is heb je hierin een aantal belangrijke zaken geregeld. Weten of jij goede algemene voorwaarden hebt? Laat ze door ons controleren!
Hulp nodig?
Met de juridische adviesdesk van PZO helpen we je als je dat nodig hebt.
Met een juridisch abonnement van PZO kun je juridisch advies vragen. Voorkomen is beter dan genezen. We beoordelen een aansprakelijkstelling of jouw juridische positie in een conflict. Ook helpen we bij het opstellen of controleren van overeenkomsten zoals een overeenkomst van opdracht, een huurcontract, een verwerkersovereenkomst en je algemene voorwaarden.