Goed gevonden worden door zoekmachines? Zorg dan voor goede teksten op je website. Google en andere zoekmachines ‘lezen’ de teksten op een website en bepalen of je tekst relevant is. De juiste woorden zorgen dus voor een hogere ranking, maar let op: ga niet geforceerd ‘SEO-proof’ schrijven. Het belangrijkst is dat je tekst goed leesbaar is en relevante content bevat voor je bezoekers.
Wat is relevante content?
Weten wat relevant is, begint met het uitzoeken welke woorden je doelgroep gebruikt bij zoekmachines. Met de juiste zoekwoorden kun je gericht schrijven en antwoord geven op de vraag die je bezoeker heeft. Verwerk de zoekwoorden bovendien op strategische plekken in je tekst. Maar forceer niet en blijf relevant. Je schrijft een tekst om je bezoekers te informeren, niet om Google te pleasen. Bovendien wordt Google steeds slimmer en wordt inhoud steeds belangrijker.
Richt je op de boodschap
Houd bij het schrijven de volgende vragen in je achterhoofd:
- Wat wil je vertellen?
- Wie is je doelgroep?
- Wat wil je bereiken?
Wil je informeren of bezoekers overhalen om een product te bestellen. Schrijf doelgericht.
Ga voor unieke SEO-proof content
Hoe verleidelijk het ook is om tekst te kopiëren van een andere site. Bedenk dan dat Google niet houdt van copy paste. Je content moet daarom uniek zijn. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen bij een andere site, maar schrijf je tekst in je eigen woorden.
De invloed van lengte
Zoekmachines houden van teksten met een beetje body. Houd daarom een minimum van zo’n 300 woorden per pagina aan. Maar let op: zorg wel voor relevante en unieke content. Geen eindeloze brei aan woorden, dat leest niemand. Deel de tekst bovendien op in alinea’s met tussenkoppen. Hier en daar een lijstje doet het ook goed. Veel bezoekers scannen teksten alleen, een duidelijke structuur maakt dat eenvoudiger.
Structuur
Een goede tekst begint met een titel, gevolgd door een intro en alinea’s met tussenkoppen.
- Titel
Zorg voor een heldere en duidelijke titel. Zet daarbij het zoekwoord vooraan. - Intro
Geef de belangrijkste info weer in het intro. Gebruik daarbij de zoekwoorden zo veel mogelijk in de eerste zin. Geef in je intro antwoord op de vragen: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Daarmee dek je de lading. - Tussenkop
Gebruik regelmatig tussenkopjes. Dat is prettig voor je bezoekers en Google ‘leest’ ze graag. Kies voor een h2 of h3-header en verwerk – als het relevant is – een zoekwoord in je tussenkopje. Onder de tussenkop volgt een beschrijvende alinea. Plaats vervolgens weer een tussenkopje en alinea en herhaal dit een paar keer. Zorg ten slotte voor een goede afsluiting. - Afsluiting
Herhaal de zoekwoorden in de laatste alinea en zorg voor een call to action, zoals ‘neem contact op met’, ‘bestel’ of ‘abonneer’.
Hulp nodig?
PZO organiseert op 16 mei de workshop Hoger in de ranking bij Google zodat je gelijk concreet aan de slag kunt. Meld je aan voor de workshop! Uiteraard krijgen leden korting.
Deze blog is geschreven door iStandOut. Zij zijn gespecialiseerd in het verbeteren van websites. Door je website goed in te richten, kan je je positie beïnvloeden in de zoekmachines. Meer bezoeken betekent meer klanten en meer omzet.