In een tijd waarin lockdowns op de loer liggen moeten we er als zelfstandig ondernemer alles aan doen om toch een inkomen te kunnen blijven genereren. We zullen ons moeten aanpassen aan de huidige tijd en het nieuwe ‘normaal’ waarbij we nieuwe oplossingen moeten vinden om ons ervan te verzekeren dat ons inkomen op niveau blijft en het liefst ook nog stijgt. In dit artikel leg ik je uit hoe je op eenvoudige wijze de diensten die je nu levert op locatie kan combineren met het aanbieden van onlinediensten zodat je altijd een inkomensstroom kan realiseren.

Wat is hybride werken precies?

Dat kan ik je het beste uitleggen door de auto als voorbeeld te nemen. Ben je eigenaar van een elektrische auto of een auto die rijdt op benzine dan rijd je of elektrisch of op benzine. Je hebt geen andere keuzemogelijkheid. Het is het een of het ander. Dit kan je vergelijken met of uitsluitend online werken of alleen op locatie werken.

Zelf ben ik in het bezit van een hybride auto waardoor ik alleen op de accu kan rijden, enkel op benzine of kan rijden met een combinatie van beiden. Zo werkt ook hybride werken. Het is een combinatie van het leveren van je diensten online vanuit huis EN op locatie. Door deze hybride manier van werken kan je snel schakelen tussen offline en online werken en houd je altijd inkomsten. Het mooie is dat het product of de dienst die je nu uitsluitend offline verkoopt, ook online kan verkopen. De gemakkelijkste manier hiermee te starten is het organiseren van online events. Ook als je nu nog niet zover bent om er al direct mee aan de slag te gaan is het goed de mogelijkheden te kennen.

 

Dienstenaanbod

Kijk eens naar je aanbod. Welke diensten en producten verkoop je nu offline? Deel dit op in 5, 7 of 9 stappen. Deze stappen zijn de workshops, trainingen en/of cursussen die je ook online kan gaan aanbieden.

 

Online events

Er is hoe langer hoe meer vraag naar online events. Een online event is een gebeurtenis waarbij iemand een sessie bijwoont via het internet in plaats van persoonlijk. Er zijn verschillende soorten online events die je kunt overwegen: Een 1-op-1 gesprek, workshop, Webinar, training of netwerkbijeenkomst. Afhankelijk van de specifieke behoeften van je klant zijn het stuk voor stuk fantastische manieren om met je publiek in contact te komen en te blijven! Misschien ril je nu bij de gedachten een online event te moeten organiseren maar met een beetje planning en de juiste middelen kan ook jij een online event lanceren voor je klanten.

Dit soort online events zijn heel eenvoudig te organiseren via Zoom of Teams en is helemaal afhankelijk van wat jij het fijnste vindt om mee te werken. De kosten hiervoor zijn te verwaarlozen en de snelste en goedkoopste manier om een enorm publiek te bereiken en inkomsten te genereren terwijl je jezelf als expert vestigt en impact maakt met je aanbod!

 

1-op-1 gesprek

Het liefst spreken we natuurlijk met elkaar af op kantoor of in een restaurant bij een kop koffie. Lukt dit niet dan is een onlinegesprek de uitkomst. Dit gesprek is heel eenvoudig te regelen. Het enige dat je hoeft te doen is een gesprek in te plannen met Zoom of Teams en de klant de link te sturen van de meeting. Vervolgens log je beiden in op de afgesproken tijd en heb je met elkaar verbinding via beeld en geluid.

 

Netwerkbijeenkomsten organiseren

Is ook iets dat niet vanzelfsprekend meer is. Nodig mensen uit voor een digitale kop koffie. Ook in dit geval hoef je alleen de Zoom- of Teams link toe te sturen aan de genodigden en als host het gesprek in goede banen te leiden.

 

Webinars

Een webinar is een uitzending via het internet. Meestal kan je een webinar alleen volgen wanneer je hebt ingeschreven. Na inschrijving ontvangen klanten een persoonlijke inlogcode waarmee zij op de gereserveerde tijd kunnen inloggen. Een webinar is te volgen via mobiel, pc, laptop of ipad. Tijdens het webinar kunnen kijkers je vragen stellen via de chat. Het leuke bij een webinar is dat kijkers jou wel kunnen zien maar jij hen niet. Dus kunnen zij gewoon in hun ‘ouwe kloffie’, op de bank met de laptop op schoot jouw uitzending volgen.

Het is mogelijk webinars via Zoom of Teams te verzorgen. Toch kleven hier wel de een aantal nadelen aan. Daarom heeft het mijn voorkeur hiervoor speciale webinar software te gebruiken. Ik ben erg enthousiast over Webinargeek.com uit Zoetermeer.

 

Groepstrainingen en workshops

Deze trainingen kan je afwisselend op locatie en online verzorgen. Met groepstrainingen en workshops kan je veel mensen tegelijkertijd bereiken en bedienen en coach je je klanten  online via Teams of Zoom. Door op deze manier te werken, kan je je klanten toch de benodigde persoonlijke aandacht geven, kan je goede prijzen vragen omdat ze nog steeds interactie met je hebben en coaching van je krijgen. Je zou bijvoorbeeld een cursus kunnen samenstellen van zes tot acht weken, waarbij je 10 of 20 mensen in een groep kan hebben.

Terwijl je je kennis deelt, besteed je ook veel tijd aan het coachen en duik je in de individuele situatie van klanten, wat het nog waardevoller voor hen maakt. Op deze manier leert de hele groep tijdens het gesprek.  Want terwijl je één persoon coacht, zullen de anderen in de groep vergelijkbare uitdagingen hebben, dus iedereen wint. Dat is het mooie ervan en het is een manier van werken dat je waar dan ook ter wereld kan uitvoeren.

 

Betaalplatform

Het is natuurlijk wel zo fijn als je de betalingen voor je online diensten automatisch kan regelen. Hiervoor gebruik ik mollie.com. Bij gebruik van Mollie betaal je een vast bedrag over de transactie, ongeacht de hoogte van het bedrag en heb je geen vaste maandelijkse kosten.

 

Gratis Succes-Strategie-Sessie

Wil je ook met hybride werken aan de slag en kan je wel wat hulp gebruiken? Maak dan een afspraak van een gratis succes strategie sessie van 60 minuten. Je ontdekt wat in jouw geval een passende strategie is en krijgt een plan van aanpak voor de komende 12 maanden. Via deze link kan je direct een afspraak in mijn agenda inplannen.

 

 

Dit blog is geschreven door Yolanda. Na 20 jaar een makelaarskantoor te hebben gehad besluit Yolanda op 59-jarige leeftijd een carrière switch te maken en verder te gaan als zelfstandig business coach zodat zij haar 30 jaar ervaring als ondernemer kan delen met andere ondernemers. Ze heeft een programma ontwikkeld genaamd 'In 9 stappen naar een uniek bedrijf'. Wil je meer weten over Yolanda of heb je een vraag, neem dan een kijkje op haar website. 

X