5 minuten per dag. Wat zou het lekker zijn als je met 5 minuten per dag op LinkedIn al klanten aantrekt. Dat kan! Ik houd niet van die loze beloften van ‘6 nullen omzet’ per jaar, maar wel van praktische tips geven hoe je je tijd op LinkedIn heel efficiënt én effectief kunt gebruiken. Ga je met mij de uitdaging aan? 5 minuten per dag op LinkedIn en dan weer je eigen vak doen? Gewoon stoppen als je timer gaat.
Elke dag een stap dichter bij je doel
Wat heeft 5 minuten nu voor een effect? Vergelijk het met je relatie waar je aan moet werken. Als je je lief elke dag 5 minuten complimentjes* geeft wordt je relatie beter. Je moet af en toe natuurlijk wel meer doen: lekker samen uit eten, weekendje weg, etc. Met LinkedIn is het net zo. Als je 5 minuten per dag besteedt aan LinkedIn gaat je netwerk groeien en wordt jij beter zichtbaar bij de juiste mensen. Ook voor LinkedIn moet je af en toe meer tijd uittrekken om een post te plaatsen, om eens goed te zoeken naar leads en te lezen wat er op jouw vakgebied gedeeld wordt. Maar 5 minuten per dag gericht aan de slag op LinkedIn werkt echt in jouw voordeel.
Je tijd is kostbaar
Wat doe jij nu op LinkedIn? Ben je ook per ongeluk te lang aan het scrollen door je tijdlijn? Als je met je tijdlijn start op LinkedIn ben je zo weer een kwartier verder. Je hebt leuke en vaak echt wel zinvolle dingen gelezen, maar je bent niet verder bij je doel. Neem zelf de regie i.p.v. dat je je laat sturen door LinkedIn. LinkedIn wil, net als alle social media en online diensten zoals Netflix, dat je langer op het platform blijft. Dat is hun verdienmodel. Maar levert het jou voldoende op? Je tijd is kostbaar als ondernemer. Als mens sowieso.
Hoe werkt het #LinkedInin5minuten?
Bedenk eerst met welk doel je op LinkedIn zit. Welk bedrijf of welke persoon wil je aantrekken? Echt met naam en toenaam. Bedrijven ‘in de zorg’ is een te brede groep. En de zorg kan van alles zijn. Kijk eens om je heen. Welke bedrijven zitten bij jou in de buurt waar je graag mee zou willen werken? Zorginstelling De Hartekamp, Spaarneziekenhuis, Jeugdzorginstelling ABC. Daar kun je wat mee. Die kun je onderzoeken op LinkedIn. Kijken wie er werken, wat ze delen, wie jij er al kent. Met wie moet je contact hebben om over samenwerking te praten?
Maak maar eens een lijstje met 3 bedrijven waar jij graag mee of voor zou werken.
Dat kost meer dan 5 minuten, maar dat is de basis voor je bedrijf. Als je dat helder hebt kun je doelbewust je pijlen richten op deze bedrijven. Ga ze onderzoeken, kijk wie er werken. Wie ken je er al? Wie is de persoon die jij moet hebben? Hebben jullie gemeenschappelijke connecties? Nodig deze persoon uit met een persoonlijk berichtje en je bent weer een stukje dichterbij. Lees wat ze delen op LinkedIn. Je vindt hier vaak meer up-to-date informatie dan op hun website. Like hun berichten en zet er een vakgerichte comment bij. Je gaat niet spammen, maar door regelmatig in beeld te zijn bij de juiste mensen leren ze jou kennen. Zo ga je over van koude naar warme acquisitie.
#LinkedInin5minuten in de praktijk
- Kies 1 bedrijf van jouw lijstje ‘most wanted’ bedrijven
- Open LinkedIn (niet beginnen met lezen en scrollen)
- Zet daarna je timer op 5 minuten
- En doe een van de volgende acties: zoek de bedrijfspagina, volg deze bedrijfspagina, lees wat ze delen op LinkedIn bij bijdragen, like een post van dat bedrijf, zet er een comment bij waaruit jouw vakmanschap blijkt. Alleen ‘Gefeliciteerd’ of ‘Goed gedaan’ is al goed, maar doet niet veel voor jou als vakmens, en bedenk dat er meelezers zijn, die de reacties lezen.
Die timers is natuurlijk allang gegaan. Je hebt net 1 ding gedaan. Balen. Maar het is goed. Doe wat jij kunt doen in 5 minuten. En dan is het genoeg. Stop als de timer afgaat. Je hebt namelijk je eigen werk. Daar ben je al druk genoeg mee. Je gaat de volgende dag verder. Morgen een nieuwe dag.
Elke dag 5 minuten - doe je mee?
Ik doe een aantal keer per jaar de #LinkedInin5minutenchallenge. Daar kun je vrijblijvend aan meedoen. 5 dagen achter elkaar een korte opdracht. Je vindt hier meer informatie en startdata. Doe jij ook mee?
*PS: Qua relatie: verspreid die 5 minuten complimentjes wel over de hele dag voor het beste resultaat.
Dit blog is geschreven door Trudy Pannekeet, Marketing coach en LinkedIn trainer en auteur van het praktische LinkedIn boek Spring eruit met LinkedIn. Zij traint professionals om online beter zichtbaar te zijn, zonder te roeptoeteren, én zonder dat het zoveel tijd kost. Lekker praktisch – gewoon doen!