De overheid werkt aan oplossingen om de veiligheid, de privacy en het gebruiksgemak nu en in de toekomst te waarborgen. Daarom is eHerkenning ontwikkeld, een publiek-privaat initiatief van de Rijksoverheid om bedrijven veilig digitaal vertrouwelijke gegevens uit te laten wisselen met meer dan 400 aangesloten (semi)overheidsorganisaties. Maar moet jij dat ook gaan gebruiken? Als je een eenmanszaak hebt niet, maar heb je een B.V. dan wel. 

De Belastingdienst werkt toe naar één portaal voor ondernemers: Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z). Op deze manier is je privacy volgens de Belastingdienst beter gewaarborgd. Het doen van zakelijke aangiftes via eHerkenning wordt stapsgewijs ingevoerd. In 2020 worden steeds meer functies op het oude ondernemersportaal uitgezet. En dat terwijl er helemaal geen wettelijke basis is om ondernemers te verplichten via eHerkenning aangifte te laten doen.

 

Zelfstandigen met een B.V.

Zelfstandigen met een B.V. hebben nu al eHerkenning nodig om aangifte loonheffingen  te doen. Later in 2020 geldt dit ook voor de vennootschapsbelasting. Zij moeten bij een van de zes commerciële aanbieders een account aanvragen, wat tot €50,- per jaar kost. Wie dit niet doet riskeert een boete tot honderden euro’s.

Zelfstandigen met een eenmanszaak

Zelfstandigen met een eenmanszaak kunnen voor hun aangifte gebruik blijven maken van hun DigiD. Het is nog niet helemaal duidelijk of dat in de toekomst ook het geval is. PZO is van mening dat ondernemers die DigiD gebruiken voor hun aangifte, zoals eenmanszaken, dat ook moeten kunnen blijven doen. Dit is immers ook veilige manier en bovendien werp je geen extra drempel op voor ondernemers.

 

X