Zo, alle feestdagen zijn weer achter de rug en we zijn inmiddels aanbeland in 2019. Voor veel mensen is dit een mooi moment om de balans op te maken van afgelopen jaar en een blik op de toekomst te werpen. Je weet waarschijnlijk al waar ik naartoe wil… de goede voornemens. Ook bij mij was het dit keer weer raak. Zo werd gevraagd tijdens het kerstdiner ‘Hé, wat ga jij eigenlijk anders doen volgende jaar met je onderneming?!’. Om eerlijk te zijn moet ik jullie bekennen dat ik bepaalde dingen heel graag anders zou willen doen. Maar ga ik het dit jaar dan ook echt anders doen? Bij wie van jullie, ondernemers, klinkt het volgende niet bekend in de oren: ‘Ik wil 4 nieuwe grote opdrachtgevers’. ‘Dit jaar dan écht de administratie op orde’.  ‘Aankomend jaar maak ik écht een plan de campagne voor mijn oudedagsvoorziening’. Maar toch… door alle ‘drukte’ en ‘andere belangrijke’ zaken blijft er van die goede voornemens einde van het nieuwe jaar niet heel veel over, ook bij mij niet. Zullen we samen afspreken dat we het dit jaar gewoon anders doen?

Hoe dan?!

Om te beginnen: stel haalbare doelen en maak vervolgens een plan. Vaak beginnen we vol enthousiasme met het maken van goede voornemens. Maar bedenk of de doelen die je opstelt wel haalbaar zijn. Begin niet bij 4 nieuwe grote opdrachtgevers, maar bij één nieuwe opdrachtgever die goed bij je past. Wees dus realistisch en loop niet te hard van stapel. Als je eenmaal haalbare doelen hebt opgesteld maak dan een plan. Hoe wil je deze doelen bereiken? Wil je bijvoorbeeld je administratie op orde hebben? Schrijf dan een aantal stappen op die je zou moeten ondernemen en maak een planning. Denk ook na of je wellicht hulp van buitenaf nodig hebt. Zo ga ik aankomend jaar meer klanten vinden en behouden. Hulp van buitenaf kan ik zeker gebruiken. Ik blijf acquisitie toch als iets lastigs zien, hier wil ik vanaf. Daarom ga ik in het nieuwe jaar een acquisitietraining volgen, een investering die zich, als het goed is, terug zal betalen.

Een beetje sociale controle kan geen kwaad

En als je eenmaal jouw goede voornemens voor ogen hebt deel deze dan met een familielid, collega-ondernemer of vriend/vriendin en vraag of deze persoon er af en toe op terug zou willen komen. Of plaats een aantal goede voornemens in je agenda als subtiele hint. Heb je liever grover geschut? Geef je goede voornemens door en PZO regelt de rest. Wil je meer weten over hoe je je administratie op orde krijgt, je klanten vindt en behoudt of wat je kunt doen voor je oudedagsvoorziening? Houd dan de social media kanalen van PZO in de gaten.

 Een succesvol 2019 toegewenst!

X