Wie ben jij?
Of je nu alleen gaat ondernemen of met anderen, het is belangrijk om jezelf goed te kennen. Waar ben je goed in en waar niet zo goed? Benoem ook je diploma’s en/of certificaten. En als er dingen zijn die je minder goed kunt of minder leuk vindt om te doen, hoe ga je er dan voor zorgen dat deze zaken geen belemmering voor het slagen van je onderneming worden.
Niet alleen jezelf goed kennen is belangrijk. Ook wat jouw ondernemerschap betekent voor je partner en/of gezin mag je niet vergeten.
Wat is je idee?
Geef een goede omschrijving van je idee / propositie. Hoe meer focus je kunt aanbrengen, hoe beter het is. Er zijn verschillende hulpmiddelen om je idee goed te omschrijven, bijvoorbeeld de Golden Circle van Simon Sinek. Sinek vindt dat je vooral de “why-vraag” goed moet weten te beantwoorden, waardoor je goed in kaart brengt wat je drijfveer is en waarom je idee er toe doet voor anderen. Als je het waarom goed hebt omschreven ga je aan de gang met de hoe-vraag. Hoe doe je wat je doet? Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Hiermee geef je echter je onderscheidend vermogen aan. En de “what” is uiteindelijk het product dat je verkoopt of de dienst die je levert. In een TED-talk geeft Sinek op inspirerende wijze uitleg over zijn Golden Circle.
Ook het Business Model Canvas kan je helpen om goed in kaart te brengen hoe je idee een succes wordt. Aan de hand van 9 bouwstenen breng je in kaart wat de structuur wordt. Ook hier staat de waarde propositie centraal.
Het is dus heel belangrijk om met je idee / propositie aan de gang te gaan. Hoe scherper die staat hoe kansrijker je onderneming.
Hoe ga ja de markt bestormen?
Je idee / propositie wil je natuurlijk succesvol op de markt brengen. Maar waar bestaat die markt dan uit? Wie zijn je klanten? En hoe kun je die het beste bereiken en benaderen? Zitten je klanten vooral in de buurt of zitten ze overal? De antwoorden op deze vragen maken nogal wat uit voor je marketing en verkoop strategie. Bepaalde klanten zijn goed via social media te bereiken, anderen juist niet. Focus vooral op wat werkt en laat je hierover ook adviseren als dit niet je sterkste punt is.
Wat ook belangrijk is, is een goed verdienmodel en tariefstelling. Er zijn inmiddels vele verschillende verdienmodellen en je kunt ook altijd een paar combineren. En aan het vaststellen van een prijs/tarief moet je ook voldoende aandacht besteden. De prijs is vooral niet alleen wat de klant ervoor wil betalen. De prijs is inclusief al jouw kosten en een beetje winst.